#StopFals: Manipulare din partea ZdG. MAEIE nu a cerut excluderea de pe agenda ONU a subiectului privind retragerea trupelor ruse din regiunea transnistreană

Manipulare

Astăzi în presă a apărut un document conform căruia, Republica Moldova ar fi cerut excluderea de pe agenda ONU a subiectului privind retragerea trupelor rusești din regiunea transnistreană. Această știre a fost postată pentru prima dată de către Ziarul de Gardă, iar ulterior preluat și de către alte portaluri de știri: TV8, Independent.md, Adevărul Moldova și Unimedia.

Pentru a respinge acuzațiile nefondate, care de fapt sunt o interpretare greșită a cerințelor Ministerului Afacerilor Externe și Integrării europene dar și o tentativă de a opera cu acestea în scopuri propagandistice, a fost emis un comunicat de presă.

„Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene infirmă categoric informaţiile apărute în mass-media, precum că Republica Moldova şi-ar fi retras solicitarea de a include pe ordinea de zi a celei de-a 72-a sesiuni a Adunării Generale a ONU chestiunea privind retragerea completă a forțelor militare străine de pe teritoriul Republicii Moldova.
Or, potrivit demersului Reprezentanţei permanente a Republicii Moldova pe lângă Naţiunile Unite din 20 octombrie 2017, la care se fac referinţe în publicaţiile respective, a fost solicitată amânarea examinării acestei chestiuni în cadrul unei şedinţe a Comitetului General, pentru o dată ulterioară, în vederea obţinerii unui sprijin mai larg în favoarea acesteia.

MAEIE îşi exprimă regretul că în mijloacele mass-media apar informaţii neverificate sau eronate, având în vedere şi confuziile conţinute în acestea precum că autorităţile moldoveneşti ar fi cerut retragerea forţelor de menţinere a păcii, dar nu a Grupului Operativ de Trupe Ruse.”, se spune în comunicat.

Astfel, autoritățile moldovenești au cerut amânarea discuțiilor pe acest subiect și nicidecum retragerea acestuia. Republica Moldova nu va renunța la retragerea trupelor străine de pe teritoriul ei.

Știrile nu au fost șterse după ce a apărut infirmarea din partea MAEIE, acest lucru demonstrează scopul manipulatoriu pe care l-au avut site-urile mai sus menționate.

Noi, publicația #StopFals condamnăm știrile manipulatorii lansate de către cele 5 publicații enumerate mai sus. Suntem pentru un mediu informațional corect și curat! Avem rugămintea către Ziarul de Gardă, TV8, Independent.md, Unimedia și Adevărul Moldova să ofere doar știri reale, care să nu aibă drept scop manipularea sau inducerea în eroare a cititorului.

StopFals! Amenințarea americană în Republica Moldova: preocuparea propagandei rusești

rgfreyh

Lansarea noului program american de granturi USAID destinat Republicii Moldova, în valoare de 20,5 milioane de dolari, a stârnit critici și atacuri propagandistice în unele instituții media rusești. Jurnaliștii acestor surse media s-au grăbit să ne avertizeze în legătură cu amenințările ascunse care ar sta în spatele unor asemenea granturi americane și „pregătirea” unei revoluții moldovenești de tipul EuroMaidan.    

La 2 octombrie 2017, postul rusesc Zvezda TV a difuzat și ulterior a publicat pe site-ul său, un film documentar zv 1intitulatSUA: operațiunea „Moldova”. Documentarul abordează activitatea Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) în Republica Moldova și dezvăluie pretinse planuri secrete ale acesteia. Jurnaliștii Zvezda TV ne avertizează că, dincolo de sprijinul economic și comercial acordat de USAID, forțele politice care stau în spatele acestei agenții urmăresc organizarea unei lovituri de stat în Moldova, în favoarea partidelor pro-occidentale. Conform presupusului scenariu, s-ar urmări  înlăturarea treptată a liderilor politici pro-Est sau, cel puțin, reducerea influenței lor, astfel încât să nu acceadă la putere. Mai mult decât atât, documentarul de la Zvezda TV pretinde că USAID are ca scop primordial distrugerea relațiilor diplomatice dintre Republica Moldova și Federația Rusă, cu scopul de a întări poziția SUA în Moldova și în Europa de Sud-Est.

Jurnaliștii de la Zvezda TV nu relatează factologic și nu respectă criteriul de obiectivitate, care e obligatoriu pentru orice documentar, ci interpretează activitățile USAID în Moldova din perspectiva ideologiei diplomației rusești, speculând că organizația americană va insufla tinerilor ideea de a începe o revoluție similară EuroMaidanului din 2014. În același timp, documentarul utilizează din plin imagini video de la diverse acțiuni de protest din Ucraina, precum și de la evenimentele din 7 aprilie, 2009 de la Chișinău, cu scopul de a trezi un sentiment de frică și nesiguranță în viitor, alipind în acest context denumirea organizației USAID. În lipsa unor dovezi care ar justifica ipoteza organizării de către americani a unei lovituri de stat, jurnaliștii ruși acuză mișcarea unionistă și România de orchestrarea tentativelor de a „înghiți Republica Moldova și de a o transforma într-o regiune subdezvoltată a României”. Saltul de la un subiect – amenințarea USAID în Moldova – la un alt subiect – Mișcarea unionistă și Unirea – evident, nu are nicio legătură organică, însă este folosit perfect ca instrument propagandistic, pentru a spori iluzia unei amenințări și a pericolului unor revolte stradale organizate de agenți străini împotriva țării noastre.

Este de remarcat faptul că  jurnaliștii de la Zvezda TV au consultat opinia unui singur analist politic din Republica Moldova, Valeriu Ostalep, un cunoscut critic și oponent al vectorului european, și nu au intervievat niciun reprezentant al organizației vizate în material. Acest fapt relevă caracterul părtinitor pro-rus al documentarului, cu scopul de a denigra imaginea SUA în Moldova prin mesaje propagandistice, în favoarea Moscovei. Nu în ultimul rând, Zvezda TV este un post aflat în subordinea Ministerului Apărării Federației Ruse, ceea ce confirmă că misiunea sa este una propagandistică, prin răspândirea mesajelor antiamericane și antieuropene în spațiul rusesc – și dincolo de el.

Portalul Sputnik.md este la fel de „preocupat” de prezența americană în Moldova,  publicând un material cu titlul sputnikSusținerea din partea Fratelui mai mare: cum se lasă Moldova încolțită benevol”. În acest material de sinteză, autorul susține că SUA ar avea ca scop coruperea autorităților locale, pentru a obține un control total în Moldova, prin intermediul granturilor.

Regăsim și în text expresii lipsite de echivoc: „ne este băgată o „mâță-n sac” sub forma unui control total din partea structurilor guvernamentale americane asupra autorităților noastre locale”.

Jurnalistul de la Sputnik.md afirmă că în ultimii 25 de ani Republica Moldova a beneficiat de 1 miliard de dolari din partea USAID, însă acești bani nu și-ar fi găsit destinatarul: „Omul de rând nu a beneficiat de acești bani, dar sumele sunt trecute grijuliu în contul republicii, ca datorie”. Așadar, autorul materialului încearcă să ne sugereze că banii care provin din fondurile  americane nu sunt implementați în proiecte concrete, ceea ce reprezintă un fals. După cum relatează Timpul.md, finanțarea americană este vizibilă în proiecte clare de infrastructură, cum ar fi alocarea a 500.000$ pentru construirea unei stații de epurare a apei în orașul Telenești. Europalibera.org, la fel, menționează istoriile de succes ale pomicultorilor moldoveni care au beneficiat de asistența financiară a USAID.

Jurnalistul de la „Sputnik.md” insinuează ca autoritățile locale au trădat interesele naționale în favoarea americanilor: „E o confirmare în plus a acestui joc geopolitic, în care autoritățile moldovenești sunt gata să vândă totul „Fratelui mai mare” doar pentru 30 de arginți”.

Acuzațiile tacite precum că fondurile americane ar însemna un pericol pentru viitorul Moldovei se bazează pe interpretări proprii, presupuneri și manipulări, întrucât autorul nu poate explica în ce mod USAID determină Republica Moldova să „îngenuncheze”.

Portalul informativ 1news.md publică un material analitic cu titlul „Să furi” pentru 20 de milioane: SUA se pregătesc1 news să captureze Moldova sub nasul Rusiei”. Titlul este unul manipulator, deoarece conținutul nu demonstrează nicidecum vreo modalitate prin care SUA ar „captura” Republica Moldova în detrimentul intereselor Federației Ruse. Autorul acestui articol consideră extrem de dubioasă alocarea a 20,5 milioane de dolari Republicii Moldova, pentru o perioadă de 5 ani, pentru proiecte de consolidare a societății civile și a proceselor democratice. Se insinuează faptul că USAID pregătește mecanisme de subordonare și de corupere a autorităților locale, prin oferirea unor granturi generoase pentru inițiative rurale și de dezvoltare regională. Autorul materialului însă nu menționează caracterul proiectelor care au obținut granturi și care, în mare parte, nu au legătură cu sfera politică, ci includ doar asistență financiară fermierilor, antreprenorilor locali și ONG-urilor ce realizează mici proiecte locale destinate să îmbunătățească nivelul de viață al populației.

Fondurile USAID sunt prezente în multe țări ale lumii și nu sunt repartizate după criterii geopolitice, după cum insinuează propaganda rusească, ci în scopul de a ajuta cetățenii prin diverse proiecte de natură economică, comercială, socială, culturală etc.

În concluzie, aceste materiale jurnalistice din presa rusă nu sunt altceva decât articole de propagandă, în care se lansează atacuri mediatice asupra USAID în încercarea de a-i demoniza pe americani. Fără îndoială, confruntarea geopolitică dintre Occident și Est există, însă SUA au demonstrat că sunt partenerul Republicii Moldova prin numeroase proiecte de infrastructură, fapt care ar trebui să conteze mai mult decât propaganda și ideologia rusească.

Vladislav Șaran, politolog

____________________________

Articolul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

StopFals! DIICOT România îi cercetează penal pe Cheianu și Durbală, după un denunț depus de Vanea Pisateli

fr4t

Site-ul Presaindependenta.wordpress.com (site creat în aprilie 2017 care nu indică cine sunt proprietarii și echipa redacțională, iar conținutul este distribuit în rețelele sociale de pe conturi false) a publicat o știre în care se afirmă că jurnaliștii moldoveni, Constantin Cheaianu și Anatol Durbală, sunt cercetați penal în România de către Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) de la Bucureşti, care a deschis azi un dosar penal, în care sunt vizați cei doi, sub aspectul săvârşirii de constituire a unui act de pedofilie. 

În știrea intitulată: „RĂSTURNARE DE SITUAȚIE! DIICOT ROMÂNIA ÎI CERCETEAZĂ PENAL PE CHEIANU ȘI DURBALĂ, DUPĂ UN DENUNȚ DEPUS DE VANEA PISATELI!”, autorul susține că Ordonanţa este semnată azi, 14 noiembrie, de procurorul român Eugenia Niculescu, care a dispus începerea urmăririi penale în urma unei sesizări depuse de Ion Druță (Vanea Pisateli) ieri, 13 noiembrie 2017.

Noi am am făcut o investigație care a arătat că știrea este una falsă!

  1. Pe site-ul Presaindependentă au mai apărut și alte fake news.
  2. Site-ul presaindependentă nu are nici un autor, nici o adresă juridică, nici o dată de contact.
  3. Am verificat informația în alte surse și n-am găsit-o nici într-o sursă oficială.
  4.  Informația dată instigă la ură și discriminează!

Condamnăm fenomenul știlor false care se răspândește în mediul online din Republica Moldova, și solicităm tuturor ONG-urilor de media să ia atitudine referitor la acest caz.

#StopFals

#StopFals! Anatol Durbală părăsește Jurnal TV & Moldtelecom bruiază emisiunea Politica de la TV8

ewrt

Fenomenul știrilor false (fake news) în Republica Moldova ia amploare! De aceea trebuie să combatem acest flagel.

Azi a apărut pe site-ul Presa independentă așa știre „ULTIMA ORĂ | ANATOL DRUBALĂ PĂRĂSEȘTE JURNAL TV!!! CE L-A DETERMINAT SĂ FACĂ ACEST PAS”. Imediat știrea a început a deveni virală pe facebook. În scurt timp însă, Anatol Durbală a reacționat „NU PLEC DE LA JURNAL! TOT CE SCRIE AICI E MINCIUNĂ!”.

Un alt caz de manipulare s-a produs ieri seara pe site-ul tv8.md, unde a apărut așa informație: „Transmisiunea emisiunii Politica – bruiată, în timp ce invitații discutau despre dezvăluirile lui Proca”. Știrea la fel s-a dovedit a fi falsă! Compania Moldtelecom a dezmințit orice fel de implicare în bruierea semnalului postului TV8.

fvdsh

Site-ul nostru de monitorizare a presei online din Republica Moldova condamnă fenomenul fake news și cerere tuturor surselor de informare în masă să respecte condul deontologic al jurnalismului. Cerem Presei independente și celor de la TV8 să nu mai dezinformeze opinia publică! Acest flagel este un atac direct asupra democrației din țara noastră și împedică procesul de integrare europeană.

#StopFals * 3 noiembrie 2017

#StopFals: Igor Dodon a fost suspendat/demis din funcție prin decizia Curții Constituționale

Stop Fals Igor Dodon Demis

În comunicatul de presă al Curții Constituționale, se spune: „În sensul articolului 91 din Constituţie, refuzul Președintelui de a-și executa obligațiile constituționale constituie imposibilitate temporară de a-și exercita atribuția (atribuţiile) în cauză şi justifică instituirea interimatului funcției, care se asigură, în ordine, de Preşedintele Parlamentului sau de Primul-ministru, pentru exercitarea acestei (acestor) obligații constituționale a Președintelui.” Tălmăcind acest mesaj în termeni populari, președintele Republicii Moldova în cazul în care de două ori consecutiv refuză să semneze decretul de desemnare a candidatului la funcțiat de prim-ministru, atribuția dată este oferită președintelui Parlamentului. Accentuăm, doar atribuția dată. În rest, Igor Dodon rămâne președintele Republicii Moldova păstrând competențele de până acum.

Mesajul Curții Constituționale este unul destul de greu de înțeles pentru persoanele neinițiate. Din acest motiv, unele site-uri de știri au încercat să manipuleze opinia publică prin titlul pompoase lipsite de adevăr.

Un exemplu clasi de manipulare în presă este oferit de către publicația TV8. Titlul știrii cu referire la subiectul dat sună în felul următor: ULTIMA ORĂ! Curtea Constituțională a decis suspendarea temporară a lui Igor Dodon din funcție. Nu este specificat în text faptul că suspendarea este activă, să-i spunem așa doar pentru decizia de a înainta un candidat pentru funcția de ministru a apărării. În cazul de față nu excludem lipsa profesionalismului pentru autorul articolului. Încă o dovadă a acestui fapt este confundarea a două instituții diferite. Alineatul sună în felul următor: Curtea Constituțională a decis că refuzul președintelui constituie imposibilitatea temporară de exercitare a funcției, prin instituirea interimatului. Astfel, potrivit hotărârii CSJ atribuțiile sale vor fi preluate de președintele Parlamentului, în caz dacă acesta refuză de șeful Guvernului. CSJ mai spune că instituirea interimatului urmează a fi constatat în fiecare caz aparte. Funcția primară a Curții Constituționale este controlul constituționalității actelor normative și anularea normelor juridice care contravin Constituției, precum și interpretarea Constituției. Curtea activează conform propriei jurisdicții, în baza principiilor independenței, inamovibilității, colegialității, legalității și publicității. În activitatea sa Curtea dispune de autonomie financiară și de buget propriu, acesta fiind distinct în bugetul de stat. La rândul său, Curtea Supremă de Justiţie este instanţa judecătorească supremă care asigură aplicarea corectă şi uniformă a legislaţiei de către toate instanţele judecătoreşti, soluţionarea litigiilor apărute în cadrul aplicării legilor, garantează responsabilitatea statului faţă de cetăţean şi a cetăţeanului faţă de stat.

Cu aceeași problemă ne confruntăm și în cazul articolului de pe versiunea în română a dw.com. Titlul manipulatoriu în care se spune doar despre suspendarea președintelui, dar nu se pomenește de celelalte aspecte. Astfel cititorul rămâne prost-informat din vina jurnaliștilor care încearcă să manipuleze opinia publică.

O altă sursă care a încercat la fel să folosească manipulatoriu mesajul Curții Constituționale este publicația Presa Independentă. Titlul oferit de redactorii acestui site este unul și mai aberant decât în cazul TV8. În cazul așa zisei Prese Independente, titlul sună «Ultima oră – procurorul general cere ridicarea imunităţii președintelui Dodon: a încălcat constituția, legea supremă în stat!» În decizie se spune doar de suspendarea în cazul desemnării candidatului pentru funcția de ministru al apărării. Despre ridicarea imunității nu se pomenește. Acesta fiind un Fals!

La rândul său, site-ul de pamflete Moldovandream, a încercat și el să rupă bucățica de vizionări pe seama acestui subiect. «Ultima oră! Curtea constituțională l-a demis din funcție pe Igor Dodon!» Din nou un titlu manipulatoriu, ca și în cazul TV8, dw și Presa Independentă. Despre demisie nu s-a pomenit. S-a spus doar în decizie că este temei de a suspenda în cazul deciziei cu referire la ministerul apărării. Orice altă speculație la acest subiect este un fals și trebuie trecută cu vederea.

Noi, publicația #StopFals condamnăm știrile manipulatorii lansate de către cele 4 publicații enumerate mai sus. Suntem pentru un mediu informațional corect și curat! Avem rugămintea către TV8, dw.com, Presa Independentă și Moldovandream să ofere doar știri reale, care să nu aibă drept scop manipularea sau inducerea în eroare a cititorului.

#StopFals: UE a sistat ajutorul financiar pentru susținerea reformelor în sectorul justiției din cauza modului în care s-a gestionat domeniul în perioada 2014 / 2015!

hy56ru

Potrivit unui comunicat al Delegației UE în Moldova, ”UE a urmărit cu atenție procesul de implementare a reformelor și a notat că autoritățile din Republica Moldova au arătat un angajament insuficient pentru a implementa reforme în sectorul justiției în anii 2014 și 2015. Cu alocarea insuficientă a fondurilor și a personalului, reformele necesare nu au fost implementate. Ca rezultat, progresul înregistrat nu a fost suficient”.

Chiar dacă în comunicat este specificat foarte clar că suportul financiar este sistat din cauza gestionării proaste a domeniului justiției în perioada 2014-2015, timp în care în fruntea Ministerului Justiției se afla Oleg Efrim, membru al echipei fostului Premier, Vlad Filat, ProTV Chișinău a dat un titlu manipulator.

În titlul celor de la ProTV.md, se spune că „Autoritățile din RM nu au îndeplinit condițiile”, fără a specifica care autorități nu au îndeplinit respectivele condiții.

u6r7i.jpg

Citind în continuare același articol, cei de la ProTV Chișinău au scris că autoritățile din Moldova au ratat fondurile europene pentru reformarea sectorului justiției, mai ales în perioada anilor 2014 și 2015. Pe când în comunicatul Delegației UE pur și simplu se spune anii 2014-2015.

Și directoarea Ziarului de Gardă, Alina Radu, a manipulat pe acest subiect. Pe profilul de facebook, jurnalista a distribuit o știre de pe zdg.md pe acest subiect, scriind următorul comentariu „când un stat pierde bani pentru reforme în interesul tuturor cetățenilor, ce trebuie să facă ministrul în cauză?”. Deci potrivit directoarei Ziarului de Gardă, actualul Ministru al Justiției, Vladimir Cebotari, ar trebui să-și dea demisia pentru faptul că fostul ministru, Oleg Efrim, nu și-a îndeplinit obligațiunile în anii 2014-2015, când s-a aflat în fruntea Ministerului Justiției.

Ne exprimăm regretul că în acest caz, ProTV Chișinău și Alina Radu (Ziarul de Gardă), care ar trebui să fie o portavoce pro-europeană, încearcă să manipuleze. Ori astfel de titluri, de comentarii și insinuări, evident că fortifică pozițiile partidelor pro-rusești din Moldova care și fără ajutorul ProTV și Alinei Radu defăimează zilnic Uniunea Europeană și pun la îndoială ajutorul real pe care-l acordă UE țării noastre.