Lumile paralele ale campaniei electorale televizate

fwerty

Tot mai des suntem îndemnați să gândim limpede, critic și/sau, pur și simplu, să gândim atunci când consumăm presă. Urmărind, timp de o săptămână (5-12 octombrie), principalele ediții informative de la posturile TV cu acoperire națională și de la unul cu acoperire regională (Jurnal TV) constat că ne trebuie mult discernământ pentru a exersa nobila facultate a creierului. Și iată de ce…

Prime TVCanal 2Canal 3 și Publika TV au difuzat împreună ±211 știri cu un caracter electoral. Buletinele de la cele patru posturi conțin rubrica Electorala 2016, la care au fost plasate ±116 informații, alte ±95 fiind difuzate fără specificare. Știrile din prima categorie au vizat câțiva candidați la funcția de președinte, fiind realizate în mod neechilibrat și cu încălcări ale normelor legale și celor deontologice. Posturile îl plasează într-un glas pe Marian Lupu, exclusiv și masiv, în context pozitiv (de ex.: 5.10, Canal 3 – Lupu, în sprijinul profesorilor (min. 11); 6.10, Prime – Afaceri prospere (min. 8); 7.10, Publika TV – Eforturi pentru combaterea corupției (min. 15); 8.10, Canal 2 – Întâlnire cu locuitorii raionului Drochia (min. 7); Prime – Marian Lupu promite (min. 6); 9.10, Publika TV – Lupu, despre asumarea răspunderii (min. 9); 11.10,Prime – Tinerii susținuți (min. 22); 12.11, Canal 2 – Reforme în sistemul de asistență socială (min. 15) etc.

Informațiile – cu titluri optimiste, însoțite de calificative și comentarii, de expresia jovială a prezentatorilor și repetate de cel puțin patru ori – sunt completate de știri din a doua categorie, în care sunt relatate pe larg întâlnirile liderilor PDM cu alegătorii, activitățile fundației Edelweiss, ale Guvernului și ale Parlamentului, cu accent pe realizări, pe reforme și pe persoanele lui Pavel Filip și Andrian Candu. La ele se adaugă lecțiile de kickboxing oferite de către deputatul PDM, Constantin Țuțu (8.10). Deși nu sunt plasate la rubrica Electorala 2016, în unele materiale oamenii veniți la întâlnire cu membrii PDM țin în mână și/sau răsfoiesc un ziar în care se vede clar fața lui Marian Lupu și sloganul de campanie al acestuia (7.10).

Aceleași posturi îl prezintă pe candidatul Andrei Năstase exclusiv în contexte negative, liderul PDA fiind etichetat și acuzat în mai multe rânduri: 5.10, Prime – Năstase, grăbit (min. 11); Canal 2 – Năstase, protestatar rapid (min. 9); Canal 3 – Năstase, putred de bogat (min. 16); Publika TV – Activiști penali la protestul „DA”; 7.10, Prime – Campanie murdară (min. 11); Canal 3Publika TV – PDM acuză „DA” de campanie murdară (min. 25, min. 13); 11.10, Prime – Năstase se retrage (min. 21); Canal 2Publika TV – Năstase, obligat să se retragă din cursă (min. 12, min. 17); Canal 3 – Năstase, presat să se retragă (min. 22); 12.10, Prime – Ultimatumul „DA” (min. 16); Canal 2 – Năstase își reiterează ultimatumul (min. 13);Canal 3Publika TV – Năstase, huiduit la Băcioi (min. 19, min. 20).

Remarc și materialul din 12 octombrie, plasat la rubrica Electorala 2016 la toate cele patru posturi și intitulat Susținut de primari (Prime, min. 20), Marian Lupu, susținut de aleșii locali (Canal 2 (min. 17), Publika TV (min. 22) și Lupu, susținut de aleșii locali (Canal 3, min.24). Protagoniștii știrii sunt Marian Lupu, Pavel Filip, Andrian Candu și Vlad Plahotniuc – toți participând la o întâlnire cu primarii din țară -, iar materialul conține imagini cu ei și părți din discursurile acestora. Marian Lupu este prezentat pe post de candidat la funcția de președinte, în timp ce Pavel Filip și Andrian Candu – în calitate de prim-ministru, respectiv președinte al Parlamentului. Și premierul a vorbit despre realizările Guvernului… Legislația audiovizuală și electorală, deși confuză și incompletă pe mai multe segmente, spune clar că, în campania electorală, media trebuie să facă distincția dintre funcțiile publice și calitatea de membri de partid, iar activitatea Guvernului/ a Parlamentului trebuie prezentată separat, fără a fi utilizată în scopuri electorale.

Un alt candidat defavorizat de cele patru posturi TV a fost Dmitri Ciubașenco (5.10 – O nouă investigație (Prime, min. 20); Plimbările politice ale lui Dumitru Ciubașenco (Canal 2, min. 13); Biografia ascunsă a lui Ciubașenco (Canal 3, min. 12); Dezvăluiri despre Ciubașenco (Publika TV, min. 20). Igor Dodon, Iurie Leancă, Silvia Radu, Valeriu Ghilețchi, dar și informațiile CEC-ului privind procesul electoral au fost prezentate neutru, deși inechitabil în cazul celor patru candidați înscriși în cursa prezidențială (Ana Guțu și Silvia Radu sunt doar amintite, pe când Maia Laguta și Valeriu Ghilețchi sunt citați).

Schimb postul și constat că Jurnal TV a difuzat, într-o săptămână, ±54 de știri cu un caracter electoral, pe care însă nu le-a încadrat într-o rubrică specială. De această dată, Andrei Năstase este candidatul plasat în context pozitiv, iar Marian Lupu, dar și unii membri ai PD – în context negativ. Aceleași personaje – imagini opuse. Pe lângă știrile care îl favorizează pe Andrei Năstase (5.10 – Membrii PPDA solidari cu cetățenii, min. 9; 7.10 – Solidari cu Andrei Năstase, min. 13; 10.10 –Năstase, mesaj către diasporă, min. 16; 11.10 – Năstase, în dialog cu studenții, min. 27 etc.), Jurnal TV a difuzat mai multe știri în care acesta se apără/răspunde atacurilor posturilor TV citate mai sus (5.10, 7.10), se adresează cetățenilor prin mesaje scrise/video (10.10, 12.10) sau își expune opinia cu referire la anumite subiecte (8.10). Știrile de la Jurnal TVau mai conținut opiniile unor experți străini cu referire la prezidențiale și la Andrei Năstase/Maia Sandu (8.10, 9.10). Alte subiecte privind procesul electoral și campania electorală au fost prezentate lapidar, iar candidații Marian Lupu/PDM (în fiecare ediție) și Mihai Ghimpu (5.10 – Agitație electorală în timpul lucrului, min. 18; O nouă „bombă financiară”, min. 34; 6.10 – Ieri sediul PL, azi „grajd”, min. 22; 7.10 – Ghimpu, acuzat de șantaj, min. 33) au fost vizați în context negativ. Un caz particular îl atestăm pe 12 octombrie, când Andrei Năstase a fost invitat în studioul știrilor și, timp de opt minute, a făcut campanie electorală deschisă, după ce a dezmințit știrea despre desemnarea Maiei Sandu în calitate de candidat comun (min. 4-12).

Moldova1, la rândul său, a difuzat în cadrul programului zilnic de știri Mesager ±42 de știri cu un caracter electoral. Postul delimitează acest tip de informații, plasându-le la rubrica Alegeri prezidențiale 2016 (±22 de știri). Totuși, trei știri (5.10, min. 11; 9.10, min. 10; 11.10, min. 8), toate conținând informații de la CEC, au fost prezentate, din motive neclare, înafara acestei rubrici. De asemenea, alte știri l-au avut în calitate de protagonist, de cele mai multe ori, pe Pavel Filip. Toate relatările au conținut imagini cu premierul, părți din discursurile acestuia, dar și expresii cum ar fi: eforturile întreprinse de Guvern pentru redresarea situației…; Banca mondială susține pachetul de legi..ca fiind singurul pas corect… (5.10); Filip a spus că va fi urgentat procesul… (6.10), Filip a mulțumit Suedia… (10.10). Deși subiectele vizând procesul electoral au fost prezentate echilibrat și echidistant, plasarea doar în context pozitiv a acțiunilor unor exponenți ai partidelor ce au un concurent în cursa prezidențială, dar și limitarea la citarea funcționarilor nu contribuie la edificarea unui serviciu public veritabil.

Și Andrian Candu a fost vizat în două știri exclusiv pozitive (pe 5.10 și pe 8.10). Iar știrea Andrian Candu citat de cele mai importante publicații americane (5.10, min. 10) și cea despre Gazoductul Iași-Ungheni (6.10, min. 9) au fost difuzate și dePublika TV (Candu, în atenția presei străine, min. 9; Gazele românești, mai aproape de noi, min. 6), având și un conținut asemănător. O altă știre, fără legătură cu electorala, trezește nedumerire sub aspectul prezentării. Postul public a decis să utilizeze, în știrea cu referire la șapte persoane suspectate de contrabandă, difuzată pe 7 octombrie (min. 4), atât imaginile de la postul privat Publika TV (cu indicarea sursei), cât și conținutul realizat cu microfonul postului Canal 2.

Prin urmare, deși o parte din mass-media ne face procesul mai dificil, îndemnul rămâne același: să gândim critic, inclusiv în campania electorală!

Aneta Gonța, expertă, Asociația Presei Electronice

_________________

Articolul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioase  STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s