STOP FALS! După reportajul trucat cu Andrei Bolocan, de data aceasta e vizată Natalia Morari – VIDEO

STOP FALS, După reportajul trucat cu Andrei Bolocan, de data aceasta e vizată Natalia Morari, fake news

În această săptămână, vloggerul Andrei Bolocan, producătorul emisiunii Lumina, a fost ținta unei dezinformări prin intermediul unui reportaj video trucat. Pe pagina de Facebook „Știri pe spuse” a fost publicat un reportaj trucat intitulat: „Poliția din Canada îl suspectează pe Andrei Bolocan de răspândirea imaginilor pornografice cu minori!”, în care se menționează că vloggerul ar avea probleme cu legea. Reportajul a fost blocat inițial, însă peste câteva ore a fost republicat, fiind vizată și jurnalista Natalia Morari care ar confirma „fapta” lui Andrei Bolocan.

Andrei Bolocan a reacționat într-o intervenție video pe Facebook, anunțând că este vorba de imagini trucate. El a menționat că în acest reportaj au fost utilizate imagini din anul 2014, când a dat câteva declarații postului de televiziune din Canada, CTV News Montreal, în calitate de vecin al unui bărbat suspectat că ar răspândi imagini pornografice cu minori.

După câteva ore de la explicațiile sale, primul video de pe pagina „Știri pe Spuse” a fost blocat. La scurt timp, însă, același video a apărut pe pagina de Facebook intitulată Andrei Năstase – Primar de Chișinău, care de asemenea e falsă. Reportajul a fost distribuit cu un mesaj chipurile transmis de liderul PPDA, precum că i-ar părea rău de cele întâmplate.

La scurt timp, reportajul video a apărut din nou pe pagina „Știri pe Spuse”, însă de această dată sunt trucate imagini din emisiunea „Politica Nataliei Morari”, difuzată de postul de televiziune TV8, iar în acest video imaginile sunt montate ca și cum moderatoarea ar confirma că Andrei Bolocan este suspect și că acesta și-ar fi recunoscut „fapta”. Reportajul video trucat este distribuit cu următorul mesaj: „Natalia Morari vorbește cu Andrei Bolocan despre cazul cu implicarea minorilor care a ajuns în atenția Poliției din Canada. Autorul emisiunii ”Lumina” recunoaște tot adevărul”.

 

Jurnalista Natalia Morari a declarat pentru portalul StopFals că nu a văzut video-ul trucat în care este vizată, însă menționează că este alarmată de avalanșa de fake news care sunt publicate și distribuite, inclusiv la adresa ei.

În opinia Cristinei Nyirjesy Bragale, vicepreședinta pentru comunicare din cadrul Organizației „News Literacy Project” din Waschington DC, Statele Unite ale Americii, unele dezinformări sunt realizate foarte profesionist, iar prin cunoștințe tehnice avansate pot fi trucate imagini video și audio, astfel ca publicul să fie bulversat. Ea a dat ca exemplu un video trucat când vocea unui actor a fost suprapusă cu vocea fostului președinte ale SUA, Barak Obama, lăsând publicul să înțeleagă că oficialul ar fi făcut unele declarații aberante. Experta a explicat că, în termeni științifici, acest fenomen este calificat ca „deep fake” („fals profund”).

STOP FALS! TV8 promovează o știre falsă publicată în presa rusă. Pensionarii nu sunt obligați să demonstreze că sunt vii

tv 8, stiri false, manipulare, legea pensionarii, legea pensiilor, propaganda rusa, propaganda moldova

Postul de televiziune TV8, este acuzat că promovează o știre falsă, publicată în presa rusă, potrivit căreia cetățenii moldoveni care se află peste hotare trebuie fiecare jumătate de ani să declare că sunt vii pentru a primi pensii. Pentru a convinge publicul, postul de televiziune TV8 publică și câteva păreri a unor moldoveni aflați în Federația Rusă.

Televiziunea cu pricina nu a venit cu o dezmințire, chiar dacă Parlamentul Republicii Moldova a negat veridicitatea acestei știri, mai mult de atât, președintele Legislativului, Andrian Candu a acuzat agențiile de presă TASS și RIA Novosti de manipulare și promovarea unor informații false. Serviciul de presă al Legislativului a precizat că există un proiect de lege legat de pensionarii de peste hotare, dar care prevede facilități suplimentare pentru ei.

”Regretăm distribuirea fake news și atenționăm că un proiect de lege legat de pensionarii care locuiesc în afara țării este înregistrat în parlament și stipulează facilități suplimentare pentru această categorie de persoane. În particular, inițiativa legislativă semnată de președintele Comisiei protecție socială, sănătate și familie, Valentina Buliga, prevede că persoanele care și-au stabilit domiciliul într-un stat cu care Republica Moldova nu are încheiat un acord privind asigurările sociale, depun cererea de pensionare și actele necesare la organul teritorial de asigurare socială de la ultimul domiciliu din Republica Moldova, care se înregistrează în mod obligatoriu. Autoarea argumentează propunerea prin dreptul constituțional la pensie al cetățenilor Republicii Moldova, indiferent de viza de reședință”, se spune în comunicatul Parlamentului.

Acestea fiind spuse, condamnăm politica editorială a postului de televiziune TV8 și venim cu o cerere către conducerea instituției să vină cu explicații publice cu privire la distribuirea și promovarea unor știri false.

STOP FALS! Creștinii moldoveni sunt manipulați pe Facebook prin colaje anti-vaccin

STOP FALS, Creștinii moldoveni sunt manipulați pe Facebook, prin colaje anti-vaccin

Portalul Aparatorul.md a publicat pe pagina sa de Facebook duminică, 11 noiembrie, o știre cu titlul: „BEBELUȘ de două luni, MORT la Briceni după administrarea unui vaccin”. Această știre este însoțită de o fotografie manipulatoare, cu semne evidente de montaj foto. Colajul ilustrează o femeie încătușată de doi polițiști și un copil plângând în brațele unui alt polițist, pe uniforma căruia apare inscripția în limba engleză „Vaccinare obligatorie”. Astfel, cititorul este manipulat de 3 ori:

În primul rând, accesând știrea pe site-ul Aparatorul.md, observăm că este vorba de un material care a fost publicat pe 5 februarie 2014 și reprezintă, de fapt, un reportaj TV realizat de postul Canal Regional, cu titlul: „Mort de la o vaccină”. Titlul original al reportajului difuzat de Canal Regional dezinformează și nu respectă etica jurnalistică, deoarece reprezintă opinia uneia dintre părți și nu o concluzie medicală oficială.

Într-al doilea rând, imaginea-simbol folosită de site-ul Aparatorul.md pentru a ilustra materialul este menită să amplifice fricile oamenilor. Colajul nu este marcat corespunzător și ilustrează o situație ipotetică în care copiii ar fi răpiți și vaccinați forțat de poliție împotriva voinței părinților — ceea ce nu corespunde realității nici în Republica Moldova, nici în alte țări. De notat că uniformele polițiștilor din imagine reprezintă steaua cu șase colțuri, un simbol al iudaismului, pentru a sugera un complot al evreilor în promovarea vaccinurilor. Astfel, sunt amestecate două teorii ale conspirației: cea a pericolului vaccinării și cea a pericolului sionismului, ambele fără dovezi și fundament.

Într-al treilea rând, prin reluarea pe pagina de Facebook a unei știri despre un eveniment vechi de 4 ani, Aparatorul.md a manipulat cititorul să creadă că decesul bebelușului s-a întâmplat recent  (cei care au văzut postarea au crezut că încă un copil a murit din cauza vaccinului) și a creat, așadar, o imagine deformată a realității.

În acest sens, Ghidul de stil cu norme etice susține: „Nu vom manipula subiectul sau subiecții fotografiei pentru a face poza mai spectaculoasă. Fotografiile trebuie să reprezinte realitatea cu cât mai multă acuratețe. Niciodată nu vom folosi programele de lucru cu fotografiile pentru a crea o impresie falsă asupra persoanelor și evenimentelor reprezentate. Excepție sunt colajele decente. Acestea însă vor fi neapărat însoțite de inscripția „COLAJ”.

Creștinii moldoveni sunt manipulați pe Facebook, prin colaje anti-vaccin, chisinau, aparatorul.md

STOP FALS! Portalul care îl apără deschis pe Platon tirajează minciuni despre regimul de vize Moldova-UE

Portalul care îl apără deschis pe Platon, tirajează minciuni despre regimul de vize Moldova-UE, fake news

Portalul Newsmaker, instituţie media afiliată trustului controlat de raiderul Veaceslav Platon, a fost prins cu minciuna. Acesta a scris ieri că Parlamentul European ar pregăti o rezoluţie care prevede anularea regimului de circulație fără vize în UE pentru moldoveni, făcând trimitere la unul din autorii documentului, europarlamentarul lituanian Petras Austrevicius.

Ulterior, redacţia portalului sus-numit a fost contactată de către asistentul lui Petras Austrevicius, Renatas Juska. Acesta le-a cerut jurnaliştilor de la Newsmaker să dezmintă informaţia respectivă, întrucât aceasta nu corespunde realităţii.

“Documentul nu trebuie interpretat ca o recomandare de a suspenda regimul de vize Moldova – UE”, a declarat Renatas Juska.

Newsmaker a publicat declaraţia lui Renatas Juska, însă a prezentat-o doar ca o reacţie la un demers al redacţiei de a comenta proiectul rezoluţiei. Realitatea, însă, a fost alta – portalul a fost prins cu minciuna de către un oficial european şi somat să dezmintă falsul.

fake news, Portalul care îl apără deschis pe Platon, tirajează minciuni despre regimul de vize Moldova-UE

StopFals: ”Termen nelimitat pentru mașinile cu numere străine în Moldova”

StopFals, Termen nelimitat pentru mașinile cu numere străine în Moldova, agora
Pe parcursul ultimelor zile pe rețelele de socializare a devenit virală știrea postată de site-ul documente.md, care sună în felul următor ”Legea a intrat în vigoare. Termen nelimitat pentru mașinile cu numere străine în Moldova”. Redacția AutoExpert vine în ajutorul șoferilor, pentru a verifica cât de veridică este această informație. Iată ce am descoperit.
 
Am fost uimiți citind această informație care era actuală, doar… acum patru ani în urmă! După mai multe investigații și interpelări către organele de stat, am ajuns la concluzia că această știre este una FALSĂ!
 
De fapt, în goana după vizite, unele site-uri de la noi practică postarea articolelor virale. Acestea nasc un șir de de reacții din partea internauților, iar distribuirea în masă poate duce la o dezinformare totală.
 
Primul lucru din articolul publicat care ne-a trezit îndoieli este faptul că drept Ministru al Finanțelor este menționat Anatol Arapu, mandatul căruia a expirat încă în anul 2015. În prezent însă, acest fotoliu este ocupat de Octavian Armașu. După câteva căutări am găsit și știrea propriu zisă publicată de portalul agora.md în luna august a lui 2014!
 
În această ordine de idei ținem să vă informăm că știrea apărută recent în presă, privind termenul nelimitat de ședere a mașinilor cu numere străine pe teritoriul Republicii Moldova, care dealtfel a mai fost preluată și de un șir de site-uri ce nu s-au chinuit să verifice informațiile, este FALSĂ!
Termen nelimitat pentru mașinile cu numere străine în Moldova, stop fals, autoexpert

STOP FALS! API-ul lui Petru Macovei continuă campania de manipulare. Vor să instituie monopol asupra luptei cu fake news-ul!

petru macovei, asociatia presei independente, presa on-line, manipulare on-line, manipulare opozitie, stop fals, propaganda moldova

Petru Macovei, conducătorul ONG-ului „Asociația Presei Independente”, care s-a autoproclamat ca fiind un „călău” al știrilor false și a propagandei interne a decis că are dreptul și poate chiar obligațiunea să instituie un monopol asupra luptei cu știrile false.

În ultimul articol publicat pe site-ul Stopfals.md, se arată că articolul care l-am publicat noi, care demonstrează că Ziarul de Gardă a manipulat folosind în titlul termenul de „expulzat”, deși în comunicatul de presă al Serviciului Informație și Securitate termenul utilizat era de „extrădare”. Diferența pentru o persoană neinițiată, (sperăm că redacția Ziarului de Gardă nu face parte din această categorie) nu este atât de mare. Dar totuși, după cum am menționat în articolul nostru precedent,  Extrădare înseamnă când un stat cere altui stat repatrierea unui cetățean acuzat de înfăptuirea unei infracțiuni, iar expulzare este atunci când un stat decide singur declararea unui străin persona non grata pe teritoriul său (exact cum s-a întîmplat în cazul lui Rogozin, cetățean rus interzis în Moldova).Diferența de sens este una semnificativă.

În politica editorială a publicației Stopfals.md persistă o ură și o antipatie semnificativă față de unele portaluri de știri sau televiziuni care sunt atribuite unor reprezentanți ale partidelor de guvernământ și o dragoste deosebită față de publicațiile on-line și televiziunile ce sunt atribuite unor partide de opoziție.

Astfel, înafară de faptul că Petru Macovei a trecut cu vederea gafa realizată de colegii săi de la Ziarul de Gardă, acesta a mai și atacat presa independentă care încearcă să atragă atenția publicului asupra greșelilor acestor publicații. Nu excludem că a fost o „greșeală” intenționată, mai ales că în comunicatul de presă publicat de reprezentanții API s-a insistat pe termenul de expulzare în locul celui de extrădare cum ar fi corect.

Atitudinea indiferentă față de tentativele de dezinformare și propagandă venite din partea presei afiliate partidelor de opoziție nu se manifestă pentru prima dată. Pe site-ul nostru noi am publicat mai multe articole în care evidențiam lacunele site-urilor afiliate opoziției. Un exemplu a acestora este articolul: „#StopFals: Manipulare din partea ZdG. MAEIE nu a cerut excluderea de pe agenda ONU a subiectului privind retragerea trupelor ruse din regiunea transnistreană”. În acest articol am arătat cum site-urile de știri Ziarul De Gardă, TV8, Independent, Adevărul Moldova și Unimedia au interpretat greșit un comunicat al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene pentru a folosi știrile în scopuri manipulatorii și propagandistice. Publicația StopFals.md nu a reacționat în nici un fel la investigația noastră și evident că de o preluare a materialelor nu putea merge vorba.

Un alt articol demn de o publicație care se consideră a fi călău al dezinformării și propagandei din mediul on-line a fost investigația bloggerului Denis Rusu cu privire la folosirea unei identități false a unui postac pro-Platforma DA. Situația a deveni și mai gravă atunci când un vice-președinte al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr a insistat pe faptul că avem furcă cu o persoană reală! Bloggerul a demonstrat că pozele și identitatea este folosită a unui interpret din România, care la rândul său a venit cu o reacție preluată de unele portaluri de știri din Republica Moldova dar nu și de către Asociația de Presă Independentă condusă de către Petru Macovei sau de subramura acestei asociații, publicația StopFals.

Aceeași soartă a avut-o și investigația unui alt blogger, Anatolie Chirilov într-un articol a demonstrat că jurnalistul Alexandru Cozer, cel care deține publicația afiliată opoziției, independent.md a promovat o imagine în care apar câțiva deținuți turci. Cozer a insistat pe faptul că cei din imagine sunt persoanele extrădate din Republica Moldova. Cu toate acestea, aceeași imagine a fost postată de către publicația internațională The Mirror, iar în ea sunt prezentați deținuții de după tentativa eșuată de lovitură de stat din Turcia care a avut loc în anul 2016. Asociația Presei Independente a trecut cu vederea și această investigație.

Declarăm că anume proiectul Stopfals.com este singurul care într-adevăr are menirea să lupte cu propaganda în mediul on-line și este singurul proiect cu adevărat echidistant din Republica Moldova. Condamnăm modul plin de lașitate prin care se manifestă Petru Macovei și API pe care o conduce. Condamnăm modul în care aceștia încearcă să impună un monopol în lupta cu știrile false totodată încercând prin diferite metode să manipuleze publicul.

Cu respect, Stopfals.com.

STOP FALS! Ziarul de Gardă a publicat un fake news despre cetățenii turci de la Chișinău, EXPULZAȚI de către SIS în Turcia

plahotniuc erdogan, STOP FALS, Ziarul de Gardă a publicat un fake news despre cetățenii turci de la Chișinău, EXPUZAȚI de către SIS în Turcia, zdg.md

Ziarul de Gardă (zdg.md) a publicat astăzi, 13 septembrie, o nouă știre falsă despre cazul cetățenilor turci din Moldova expulzați în Turcia la începutul lunii curente. Cei de la ZdG manipulează chiar din titlu. Șitrea lor este întitulată „FOTO/DOC. O țară fără „Orizont”: Întâlnirile politice, dosarul penal și extrădarea a 18 cetățeni turci”, dar în realitate nici un cetățean turc nu a fost extrădat din Moldova, ci acele 7 persoane reținute de SIS au fost expulzate din țara noastră.

Diferența dintre expulzare și extrădare este una mare din punct de vedere juridic. Extrădare înseamnă când un stat cere altui stat repatrierea unui cetățean acuzat de înfăptuirea unei infracțiuni, iar expulzare este atunci când un stat decide singur declararea unui străin persona non grata pe teritoriul său (exact cum s-a întîmplat în cazul lui Rogozin, cetățean rus interzis în Moldova).

Prin folosirea cuvântului extrădare jurnaliștii din presa de opoziție încearcă să vină cu acuzații nefondate la adresa guvernării, ascuzându-se în spatele principiului libertății de exprimare.

Mai mult, recent Curtea Europeană de Drepturilor Omului (CEDO, vezi aici) a admis ca legal expluzarea cetățenilor turci care prezintă pericol pentru securitatea statelor europene. Or, acestor cetățeni străni li s-a demonstrat legături directe cu Satul Islamic (ISIS), organziație religioasă radicală care organizează frecvent atentate teroriste în diferite țări creștine din Europa.

Experții media susțin că prin știrea falsă publicată de Ziarul de Gardă, și preluată de alte surse din presă, se urmărește dezinformarea opinei publice din Republica Moldova, crearea confuziei în societate și stimularea unui comportament agresiv a cetățenilor.